
Päätän hakea paikan vasemmalta sivusta, koska siellä on
tilaa. Huomaan, että kannattaa hakeutua hiukan taaemmas, koska lattia alkaa
nousta, mikä parantaa näkyvyyttä. Päätän, että rivi 13 ja paikka 18 on täydellinen.
Oopperassa ihmiselle tapahtuu jotain kummallista.
Parhaimmillaan se tapahtuu yhtä aikaa koko salilliselle. Mahtaako ooppera olla
niitä viimeisiä näyttämötaiteen lajeja, jotka lähes poikkeuksetta imaisee
ihmiset mukaansa? Koskaan ei ole oopperassa, kehnommassakaan, kiusaantunut
myötähäpeä nostanut päätään. Teatterissa niin on joskus käynyt. Ihan
ammattiteatterissa. Oopperassa musiikki on yleensä joka tapauksessa hyvää, olipa
oopperan toteutus millainen tahansa.
Olavin linnassa, rivillä 13 paikalla 18 Don Giovannin kenraaliharjoituksen alkamista odotellessani ymmärrän täysin, miksi niin moni vaeltaa Olavin linnan suureen saliin. Ja mikä neronleimaus Aino Acktélta alkaa järjestää oopperanäytöksiä Olavin linnassa, sen suurten muurien suojassa.
Voisin kuvitella, että valtava muuri selän takana on
oopperalaulajan hyvä laulaa. Linna asettaa tietysti omat rajoitteensa
lavastukselle. Mutta olen aina ollut sitä mieltä, että ooppera ei pyöriviä
näyttämöitä tai muita teknisiä härpäkkeitä tarvitse (eikä muuten teatterikaan,
anteeksi nyt vaan Ypäjän Metallin pojat).
Waltteri Torikan ääni riitti hyvin luomaan illuusion Don
Giovannista, häikäilemättömästä naistenmiehestä, jonka mielestä oikeastaan
hetki mikä hyvänsä on sopiva neitojen vikittelyyn. Olisin toivonut Torikalta niin sanotusti coolimpaa
otetta Don Giovanniin, mutta kuten sanottu – se ääni! Kyllä se riitti.
Myrskyisimmät aplodit taisi saada Deh, vieni alla finestra –aaria, jonka Torikka lauloi kaiteen väliin hankalan näköisesti ahtautuneena.
Aika erikoinen ratkaisu, mutta se ei vähentänyt aarian koskettavuutta ja
kauneutta. Suorastaan mykistävää. Ei ihme, että Donna Elviira, Donna Anna ja
parituhatta muuta olivat tuon miehen pauloihin langenneet. Kyllä lankesin minäkin,
kyyneleet silmistä vierien. Kuinka sulokasta, kuinka kaunista!
Huomasin, että yli puolet oopperan musiikista on tuttuakin
tutumpaa. Aika suuren osan olemme saaneet Etelä-Suomi Ensemblessa kahlattua Don
Giovannin libretosta läpi. Vaikka ooppera on täynnä toinen toistaan ihanampia
sopraanoaarioita, kuuntelin erityisen herkällä korvalla Zerlinaa. Sitä omaa
rooliani. Täytyy sanoa, että sain vastauksia. On ollut vaikea
käsittää, miten Zerlina saattoi hääpäivänään langeta sellaisen roiston kynsiin,
olkoon kuinka lipeväkielinen ja kaunis hyvänsä. Tyttöparka tuli huijatuksi.
Zerlinana laulanut Tuuli Takala oli suorastaan loistava. Reipas naisihminen,
joka sai lopulta tuoreen miehensäkin tajuamaan, ettei syytä mustasukkaisuuteen
ollut. Onneksi Zerlinalla on tarpeeksi laulettavaa, tätä ääntä kuunteli
mielikseen.
Donna Elviira (Helena Juntunen) tunteissaan hurja – englannin sana fierce on paljon kuvaavampi – on mielikuvissani ollut hiukan hössähtänyt akkaparka, mutta osoittautuikin olevan myötätuntoinen ja järkevä nainen, joka tosin ei ollut täydellinen hänkään. Mutta kuten sanottu, kukapa ei sellaisen viettelyksen edessä kuin Don Giovanni haluaisi uskoa valheisiin.

Tänään Savonlinnassa on koettu Don Giovannin ensi-ilta.
Onneksi olkoon te onnekkaat, jotka vaelsitte ihmisvirran mukana keskelle satua.
Tässä sadussa paha saa palkkansa, senhän me tiedämme kaikki.
Don Giovanni Savonlinnan Oopperajuhlilla 2016:
Musiikinjohto: John Storgårds
Ohjaus: Paul-Emile Fourny
Lavastus: Poppi Ranchetti
Puvut: Giovanna Fiorentini
Valaistuksen suunnittelu: Patrick Méeüs
Kuoron valmennus: Matti Hyökki
Don Giovanni Savonlinnan Oopperajuhlilla 2016:
Musiikinjohto: John Storgårds
Ohjaus: Paul-Emile Fourny
Lavastus: Poppi Ranchetti
Puvut: Giovanna Fiorentini
Valaistuksen suunnittelu: Patrick Méeüs
Kuoron valmennus: Matti Hyökki
Kommentit
Lähetä kommentti