Jos korvamatoja halajaa, on syytä mennä Olavinlinnaan katsomaan Rigoletto. Sanotaan, että Giuseppe Verdi tiesi heti La donna è mobilen sävellettyään luoneensa tarttuvan korvamadon. Siksipä hän kielsi kaikkia oopperan tekemiseen osallistuneita hyräilemästäkään tuota sävelmää missään tilanteessa ennen ensi-iltaa.
Rigoletto on yksi niistä oopperoista, joita Etelä-Suomi Ensemblessa on laulettu alusta saakka. Lähinnä työn alla on ollut kolmannen näytöksen kvartetto, Bella figlia dell'amore. Myös Rigoletton ja Gildan duetto kolmannen kohtauksen alusta kuuluu nykyisin ohjelmistoon.
Maddalenan a-aan oikea rytmi on toistaiseksi pysynyt itselleni mysteerinä. Kvartetti on silti yksi ihanimpia laulettavia ja yksi suosikeistani. Se teki vaikutuksen myös Victor Hugoon, jonka tragediaan Le roi s'amuse (1832) Rigoletto perustuu. Oopperan libretossa kerrotaan Hugon todenneen: "Jos vain voisin saada näytelmässäni neljä henkilöä puhumaan yhtä aikaa ja saada yleisön ymmärtämään heidän sanansa ja tunteensa, voisin luoda saman vaikutelman." No, puhuttuna asia on vaikeampi toteuttaa, mutta musiikissa se on mahdollista. Kvartetto on kuin ihana pyörre, jossa jokainen ääni välittää oman henkilönsä tunnetta.
YouTube on hyvä kanava, kun haluaa opetella uusia laulettavia. Siksi Rigoletton kvartetto on tullut kaivettua esiin useampanakin erilaisena versiona. Eniten pidän versiosta, jossa ovat Dame Joan Sutherland ja Luciano Pavarotti. Pariskunnat seisovat pienen matkan päässä toisistaan, Mantovan herttuan käsi on Maddalenan (Isola Jones) olkapäällä. Muuten laulajat esiintyvät kasvot yleisöön päin, näytteleminen on minimissään. Ei minkäänlaista vehtausta – ja miten tehokas tuo kohtaus on! Tunteet on kirjoitettu musiikkiin sanoi Sona Ardontz, ja tunteet välittyvät vokaaleissa.
Video on kuvattu 1987, jolloin sekä Sutherlandia että Pavarottia oli hyvin vaikea maskeerata hyvin nuoriksi. Mutta kun äänet ovat sellaisia kuin heillä, niin ulkonäöllä tai näyttelijäntaidoilla ei ole mitään merkitystä.
Gilda edustaa oopperassa puhtautta ja viattomuutta. Herttuan hovin irstailijoita päivätöikseen pilkkaava Rigoletto suojelee tytärtään maailmalta hellästi ja rakastavasti. Niin kuin sankarittarien kohtalona on, myös Gilda kuolee, isänsä käsivarsille.
Tänään ensi-iltansa saavassa Savonlinnan oopperajuhlien Rigolettossa Gildana on ihana Tuuli Takala ja Rigolettona Kiril Manolov. Voi teitä onnekkaita, jotka istutte tänä iltana katsomossa kokemassa nämä ihanat äänet ja Verdin musiikin!
Rame Lahaj Mantovan herttuana sai ainakin minut vipuun, ja uskomaan, että parantumaton naistenmies olisi voinut jättää riettailun Gildan vuoksi. Kun herttua laulaa La donna è mobile, tarkoittaa tämä kuitenkin itseään, sillä hän laulaa odotellessaan tilaustaan Sparafucilelta: Viiniä ja sisaresi...
Maddalena on houkutuslintuna, kun Sparafucile tekee töitään – murhaa maksusta. Herttuan tenhovoimasta kertoo, että Maddalena haluaa säästää tämän hengen. Rigolettossa henkilöhahmot ovat ensimmäistä kertaa oopperan historiassa moniulotteisia ja modernilla tavalla ristiriitaisia, opastetaan Oopperajuhlien tuottaman libreton teoskuvauksessa.
Päähenkilö Rigoletto on hovinarri, joka pilkkaa kaikkia ja kaikkea, mutta omassa yksityisessä elämässään hän on rakastava isä. Gilda puolestaan rakastuu renttuherttuaan, mutta salaa sen isältään. Maddalenakin, houkutuslintu, rakastuu herttuaan, vaikka hänet on haettu paikalle vain hetken huviksi.
Kuulun edelleenkin siihen koulukuntaan, joka ei juurikaan arvosta oopperalaulajassa näyttelijäntaitoja. Oopperassa musiikki riittää. Laulaja, jonka ääni välittää tunteita saa koko yleisön sähköistymään. Puvustus ja lavastus ovat tärkeitä myös, mutta suurin vastuu tunteiden välittämisessä on laulajalla. Ja kun Rigoletto laulaa kuollut tytär sylissään, ei kyyneleiltä voi välttyä.
Ohjaus: David McVicar
Lavastus ja puvut: Tanya McCallin
Valaistus: David Finn
Koreografia: Jo Meredith
Kuoron valmennus: Matti Hyökki
10.7. (ensi-ilta),
13.7., 15.7., 18.7., 20.7., 22.7.2017 klo 19
Esityskieli italia.
Tekstitys suomeksi ja englanniksi.
Esityksen kokonaiskesto n. kolme tuntia. Yksi väliaika 1. näytöksen jälkeen.
(I näytös n. 1 t , väliaika 30 min. , II & III näytös n. 1 t 15 min)
Huomioitavaa: tämä tuotanto sisältää alastomuutta ja seksuaalisia kohtauksia eikä se sovellu lapsille.
Rooleissa mm.:
Rame Lahaj 10.7., 13.7., 20.7. / Ivan Magri 15.7., 18.7., 22.7. (Mantovan herttua),
Kiril Manolov 10.7., 15.7., 20.7. / Claudio Otelli 13.7., 18.7., 22.7.(Rigoletto),
Tuuli Takala 10.7., 15.7., 20.7. / Hanna Rantala 13.7., 18.7., 22.7. (Gilda),
Merja Mäkelä (Giovanna),
Mika Kares 10.7., 13.7., 15.7., 18.7. / Petri Lindroos 20.7., 22.7. (Sparafucile),
Katarina Giotas (Maddalena),
Juha Pikkarainen (Monterone),
Mikko Järviluoto (Ceprano),
My Johansson / Satu Yli-Suutala (Kreivitär Ceprano),
Jussi Merikanto (Marullo),
Juha Riihimäki (Borsa),
Roman Chervinko (Oikeudenpalvelija)
Emma Mustaniemi / Sigrid Mutso (Paasi)
Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri
Savonlinnan Oopperajuhlakuoro
![]() |
Mantovan herttua (Rame Lahaj) on naistenmies pahinta laatua. Ja hänen hovissaan irstaus kukoistaa. Kuva: Soila Puurtinen, Itä-Savo
|
Maddalenan a-aan oikea rytmi on toistaiseksi pysynyt itselleni mysteerinä. Kvartetti on silti yksi ihanimpia laulettavia ja yksi suosikeistani. Se teki vaikutuksen myös Victor Hugoon, jonka tragediaan Le roi s'amuse (1832) Rigoletto perustuu. Oopperan libretossa kerrotaan Hugon todenneen: "Jos vain voisin saada näytelmässäni neljä henkilöä puhumaan yhtä aikaa ja saada yleisön ymmärtämään heidän sanansa ja tunteensa, voisin luoda saman vaikutelman." No, puhuttuna asia on vaikeampi toteuttaa, mutta musiikissa se on mahdollista. Kvartetto on kuin ihana pyörre, jossa jokainen ääni välittää oman henkilönsä tunnetta.
![]() |
David McVicarin ohjauksesta ei räävittömyyden kuvausta puutu. Kuva: Soila Puurtinen, Itä-Savo |
Video on kuvattu 1987, jolloin sekä Sutherlandia että Pavarottia oli hyvin vaikea maskeerata hyvin nuoriksi. Mutta kun äänet ovat sellaisia kuin heillä, niin ulkonäöllä tai näyttelijäntaidoilla ei ole mitään merkitystä.
![]() |
Kiril Manolov (Rigoletto), Tuuli Takala (Gilda). Kuva: Soila Puurtinen, Itä-Savo
|
Tänään ensi-iltansa saavassa Savonlinnan oopperajuhlien Rigolettossa Gildana on ihana Tuuli Takala ja Rigolettona Kiril Manolov. Voi teitä onnekkaita, jotka istutte tänä iltana katsomossa kokemassa nämä ihanat äänet ja Verdin musiikin!
![]() |
Rame Lahaj (Mantovan herttua) ja Tuuli Takala (Gilda) |
Maddalena on houkutuslintuna, kun Sparafucile tekee töitään – murhaa maksusta. Herttuan tenhovoimasta kertoo, että Maddalena haluaa säästää tämän hengen. Rigolettossa henkilöhahmot ovat ensimmäistä kertaa oopperan historiassa moniulotteisia ja modernilla tavalla ristiriitaisia, opastetaan Oopperajuhlien tuottaman libreton teoskuvauksessa.
Päähenkilö Rigoletto on hovinarri, joka pilkkaa kaikkia ja kaikkea, mutta omassa yksityisessä elämässään hän on rakastava isä. Gilda puolestaan rakastuu renttuherttuaan, mutta salaa sen isältään. Maddalenakin, houkutuslintu, rakastuu herttuaan, vaikka hänet on haettu paikalle vain hetken huviksi.
![]() |
Rigoletton on raajarikko ja kyttyräselkä rienaaja, joka pilkkaa kaikkea ja kaikkia. Omassa yksityisessä maailmassaan hän on rakastava ja suojeleva isä. Kuva: Soila Puurtinen, Itä-Savo |
![]() |
Kiril Manolov (Rigoletto) ja Tuuli Takala (Gilda). Kuva: Soila Puurtinen, Itä-Savo |
Giuseppe Verdin Rigoletto Savonlinnan oopperajuhlilla 2017
Musiikinjohto: Philippe AuguinOhjaus: David McVicar
Lavastus ja puvut: Tanya McCallin
Valaistus: David Finn
Koreografia: Jo Meredith
Kuoron valmennus: Matti Hyökki
10.7. (ensi-ilta),
13.7., 15.7., 18.7., 20.7., 22.7.2017 klo 19
Esityskieli italia.
Tekstitys suomeksi ja englanniksi.
Esityksen kokonaiskesto n. kolme tuntia. Yksi väliaika 1. näytöksen jälkeen.
(I näytös n. 1 t , väliaika 30 min. , II & III näytös n. 1 t 15 min)
Huomioitavaa: tämä tuotanto sisältää alastomuutta ja seksuaalisia kohtauksia eikä se sovellu lapsille.
Rooleissa mm.:
Rame Lahaj 10.7., 13.7., 20.7. / Ivan Magri 15.7., 18.7., 22.7. (Mantovan herttua),
Kiril Manolov 10.7., 15.7., 20.7. / Claudio Otelli 13.7., 18.7., 22.7.(Rigoletto),
Tuuli Takala 10.7., 15.7., 20.7. / Hanna Rantala 13.7., 18.7., 22.7. (Gilda),
Merja Mäkelä (Giovanna),
Mika Kares 10.7., 13.7., 15.7., 18.7. / Petri Lindroos 20.7., 22.7. (Sparafucile),
Katarina Giotas (Maddalena),
Juha Pikkarainen (Monterone),
Mikko Järviluoto (Ceprano),
My Johansson / Satu Yli-Suutala (Kreivitär Ceprano),
Jussi Merikanto (Marullo),
Juha Riihimäki (Borsa),
Roman Chervinko (Oikeudenpalvelija)
Emma Mustaniemi / Sigrid Mutso (Paasi)
Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri
Savonlinnan Oopperajuhlakuoro
Kommentit
Lähetä kommentti